Wat is TikTok precies? Dit is wat u moet weten

tiktokmarketing-sociale media marketing Gent-Digitale marketing Gent

De kans is groot dat je inmiddels al weet wat TikTok is en hoe het werkt. Als je een enkel social media-account hebt, heb je er misschien al van gehoord. Je hebt waarschijnlijk zelfs een TikTok-video bekeken zonder te weten dat het er een was. Het kan een van die grappige video’s zijn geweest of een gekke dansvideo met een humoristische voice-over. De app voor het delen van video’s is de nieuwe plek om te zijn. Maar wat is TikTok? En moeten franchises, bedrijven of marketingbureaus op TikTok zitten? Kan zijn. Het leven is voor de rappe zoals ze zeggen. Ons advies? Wees de eerste.

Wacht - Wat is TikTok?

Het in Peking gevestigde TikTok is ook een platform voor sociale media/netwerken vergelijkbaar met Facebook en Instagram, maar alles is in hapklare video indeling. De meeste mensen gebruiken het voor zorgeloze inhoud die bedoeld is om je aan het lachen te maken, lipsynchronisatie-uitdagingen en dansvideo’s. Oorspronkelijk gericht op Gen Z, heeft TikTok de aandacht getrokken van Gen X, Boomers en bedrijven die op zoek zijn naar een ander medium om hun publiek te bereiken. Trouw aan sociale netwerken, kunnen deze video’s overal worden gedeeld buiten de app voor sociale media. Je ziet ze op je Facebook-tijdlijnen, de Instagramverhalen van je vrienden en zelfs in YouTube-compilaties. Het heeft een unieke kwaliteit. Als je een TikTok-video ziet, weet je het. TikTok bewijst al snel dat het een kracht is waarmee rekening moet worden gehouden, omdat het de primaire bron is van korte video-inhoud en andere platforms een run voor hun geld geeft. Hoewel TikTok doet denken aan Vine, is TikTok-humor misschien gericht op een jongere, meer dynamische en levendige upgrade die de harten van elke generatie kan veroveren. TikTok richt zich meestal op een jonger publiek omdat het volledig inspeelt op hun soort humor, hen hun creativiteit laat uiten en de laatste trends en viraal nieuws volgt, allemaal in 15 – 60 seconden. Wie zegt dat jij dat ook niet kunt? Hoewel het nog steeds een relatieve nieuwkomer is in de sociale media-scene, met de app die voor het eerst in 2016 in China werd gelanceerd en vervolgens een jaar later zijn weg naar de Verenigde Staten vindt, werkt TikTok zich een weg omhoog op de ladder. Volgens Datareportal heeft de Chinese app een maandelijks aantal actieve dagelijkse gebruikers van 800 miljoen (hoewel voor alle duidelijkheid, dat aantal varieert op basis van de bron). Wat de cijfers ook zijn, de pandemie was een game-changer voor marketing op sociale media. TikTok profiteerde direct. In het begin werd het misschien niet erg serieus genomen. Het is echter veilig om te zeggen dat dit allemaal is veranderd. Het sociale netwerkplatform groeit in een alarmerend snel tempo, waardoor merken gedwongen worden om gefocused te blijven. Met een bereik dat zo enorm is en een exponentiële groei die zo aanzienlijk is, is het tijd om het platform een ​​tweede blik te geven. We denken aan franchises, marketingbureaus en bedrijven die voornamelijk B2C-marketingstrategieën bedienen. Kan jouw merk profiteren van de TikTok-app? Zo ja, hoe? Hoe kunnen sociale media marketeers het precies gebruiken? Laten we er wat dieper op ingaan en een paar hoofdpunten bespreken die u kunt overwegen om aan de slag te gaan.

Bepaal eerst of TikTok past bij uw merk en uw marketingcampagnes

TikTok is anders dan je meer “traditionele” netwerkapp voor sociale media. Het is niet sterk afhankelijk van het beeld- en bijschriftformaat zoals Facebook en Instagram. En hoewel het videogericht is, is het niet echt bekend (althans nog niet) voor het hosten van lange inhoud zoals YouTube dat kan. Video’s op TikTok worden binnen een “luchtige te verorberen” lengte bewaard, waardoor ze gemakkelijker door het publiek kunnen worden geconsumeerd – en ook gemakkelijker kunnen worden bekeken. Ze duren maximaal 15 seconden, hoewel je video’s kunt verbinden om één lange aangepaste video van maximaal 60 seconden te maken. Je kunt ook nog langere video’s uploaden die je buiten de TikTok-app om hebt opgenomen. Echter, vooral gezien onze afnemende aandachtsspanne en behoefte aan onmiddellijke bevrediging, zijn kortere video’s momenteel de overhand. En omdat ze zo snel zijn, zijn ze ook veel “rauw” en organischer dan videocampagnes die je misschien op andere platforms ziet. Je hebt seconden om de aandacht van je publiek te trekken. Laat die seconden tellen. Grappig wordt herhaaldelijk bekeken. Echt grappig gaat viraal. Emotionele content zorgt voor betrokkenheid en wordt volledig bekeken. Hoe meer je video’s volledig worden bekeken, hoe beter ze aan anderen worden getoond in je ‘Voor jou’-feed. Hoe meer likes en shares als gunstig wordt gezien op het algoritme. Video’s op TikTok lijken minder gerepeteerd en georkestreerd en authentieker. Er is misschien niet veel luxe apparatuur – alleen een simpele video die met een smartphone is gemaakt. De slogan van TikTok is “Echte mensen, echte video’s.”

Sociale media marketing Gent-Tiktok marketing

Is dit logisch voor uw merk? Als dat zo is, bent u misschien op de juiste plek.

Hoe zit het specifiek met het type inhoud?

Hoewel de app voor het delen van video’s vooral gericht is op humor, is er een veel kleinere hoeveelheid informatieve en educatieve video’s. Gebruikers kunnen uren op TikTok doorbrengen voor niets meer dan een goede lach. Maar vergis je niet: het potentieel hier is niets om mee te spotten. En inderdaad, grote merken zoals Coca-Cola en Google gebruiken de app om te adverteren. Dat is geen toeval. We hebben succesvolle merken een thema zien creëren rond de inhoud die ze delen op hun TikTok-kanaal versus andere sociale mediakanalen. Gebruiken ze TikTok om een ​​kijkje achter de schermen te geven van wat er op kantoor gebeurt? Gebruiken ze TikTok om problemen op te lossen? Pijnpunten aanpakken via TikTok-trends? Een evenement laten zien? Sociaal vertrouwen creëren? Hun merk vermenselijken? Ja. Ja, dat zijn ze. Dus, ja, overweeg of de app bij uw merk past in termen van de lengte van de typische video en de humoristische opname die de meeste van hen gebruiken. Maar denk ook eens na over het soort publiek dat u probeert te bereiken, wat ons bij ons volgende punt brengt.

Bekijk wie je doelgroep is.

de gemiddelde TikTok-gebruiker is een tiener. Meer specifiek is 41% van de TikTok-gebruikers tussen de 16 en 24 jaar. Als je die leeftijdscategorie wilt bereiken, converteren of ermee in contact wilt komen, dan kan TikTok perfect zijn voor je merk. Je zal een reden hebben om aan te nemen dat ze geïnteresseerd zijn in wat uw merk te bieden heeft. Het identificeren van de leeftijdscategorie van uw volgers is één ding. Je moet echter ook begrijpen hoe uw publiek zich gedraagt ​​en omgaat met TikTok-inhoud, wat een grote factor is. Wat willen je volgers zien? Wat zijn hun doelen? Hebben ze een langere of kortere aandachtsspanne? In wat voor soort producten en diensten zijn ze geïnteresseerd? Waar geven ze om? Als u deze vragen kunt beantwoorden, kunt u gemakkelijker bepalen of TikTok gunstig is voor uw merk en hoe u het kunt gebruiken. Zoals te zien is in de statistieken van GlobalWebIndex, is het gedrag van TikTok-gebruikers bijvoorbeeld overweldigend participatief. 55% van de actieve gebruikers heeft zelf ook al een korte video geüpload. Met andere woorden, meer dan een op de twee TikTok-gebruikers is ook een maker van inhoud. Contentmakers leren van elkaar en raken geïnspireerd door deel te nemen aan alle onderdelen van het proces. Lees meer over de neiging van uw volgers om zich te richten op de inhoud van uw merk. Begrijp hun bedoelingen bij het gebruik van de app voor het delen van video’s. Duik in hun wensen, behoeften, doelen en problemen. Het zal u helpen beter aan te scherpen hoe uw merk de app mogelijk zou kunnen gebruiken en ervan zou kunnen profiteren. Om aantrekkelijkere inhoud te maken, is er nog een andere factor waarmee u rekening moet houden.

Stel een primair doel in voor uw TikTok-inhoud.

Omdat TikTok een ongecompliceerde maar veelzijdige mobiele app is, kan het gemakkelijk zijn om te verdwalen in de functies. Je kunt eenvoudig alle soorten video’s maken op slechts één platform, wat een zwaard kan zijn dat langs 2 kanten snijdt. Vanaf het begin is het belangrijk om duidelijk te hebben wat uw doel is voor uw merk en niet te verdwalen in het maken van alleen maar gekke video’s, iets wat u binnen enkele minuten kunt doen. Je hebt verschillende opties om te beginnen met het bepalen van je algemene doel. Hier zijn een paar voorbeelden.

Luchtige content

Het gemakkelijkste type inhoud om aan vast te houden wanneer je TikTok voor je merk gebruikt, is luchtige inhoud. Dit zijn video’s die je publiek gemakkelijk en snel kan bekijken. Er zijn tientallen mogelijkheden als het gaat om luchtig te verorberen video’s. Ze kunnen informatief, onderhoudend of beide tegelijk zijn. Ze kunnen zich specifiek richten op uw product of dienst, meer in het algemeen op uw merk, of iets anders dat slechts losjes verband houdt. Denk er zo over na: welke relevante ideeën kunt u in enkele seconden overbrengen? Wat geweldig is aan het gebruik van TikTok als een sociaal platform voor luchtige inhoud, is dat het talloze filters en overgangen biedt die het scrollen kunnen verstoren en de aandacht van de gebruikers kunnen trekken. Dit geeft je ook de mogelijkheid om je inhoud op zijn minst enigszins te brandmerken, als je dat wilt. En het geeft je op zijn minst een beetje creatieve vrijheid, zodat je unieke manieren kunt vinden om je te onderscheiden van de rest.

Trendjacking

Een ander marketingdoel voor TikTok zou trendjacking kunnen zijn. Trendjacking is het inhaken op een bestaande trend om je merk in de virale sfeer van het internet te plaatsen. Er zijn veel spannende en vermakelijke trends binnen TikTok, en deze trends gaan meestal zelfs verder dan de app. Dit is waar zoveel van de kracht van dit sociale platform ligt. Virale TikTok-video’s gaan meestal naar meerdere platforms en bereiken het publiek van Twitter, Instagram en Facebook. Een eerlijke waarschuwing om in gedachten te houden is dat trendjacking je merk kan maken of breken. Het lijkt misschien makkelijk om je merk aan te passen aan de laatste virale trends, maar je moet ook rekening houden met het imago en de tonaliteit van je merk. Zoek een trend die uw merk zichzelf kan laten zijn zonder de oorspronkelijke creatieve richting op te offeren. Het gaat niet alleen om online populair zijn. Je wilt om de juiste redenen populair zijn.

Wees de trendsetter

Als je denkt dat trendjacking te riskant is of dat social media-marketeers in jouw vakgebied dat soort content al te veel gebruiken, is er nog een andere optie die je kunt verkennen: je merk de trend laten zetten. Aangezien TikTok een hoge mate van betrokkenheid van het publiek heeft in vergelijking met andere platforms, waarbij de gebruikers meestal zelf contentmakers zijn, kan het geen kwaad om content te creëren om zelf een virale trend te starten. Houd er rekening mee dat TikTok minstens één kwaliteit deelt met de andere apps. U wilt inhoud maken die kijkers aanmoedigt om met u om te gaan en op u te reageren. Als je de app voor je merk gaat gebruiken, onthoud dan dat het niet om jou gaat. Het gaat over hen.

De uitdaging bij het inzetten van TikTok voor je merk is je creativiteit

Creativiteit is een van de belangrijkste verkoopargumenten voor TikTok, maar het zorgt ook voor een uitdagende taak. Zoals Pixelsolutions het graag verwoord, is TikTok een subcultuur voor zijn jonge publiek, met name Gen Z. Zoveel vrijheid hebben om creatief te zijn kan enorm krachtig zijn, ervan uitgaande dat je weet hoe je het moet aanpakken. Het gaat erom tegemoet te komen aan het type inhoud waar TikTok bekend om staat, terwijl het ook gericht is op de gemiddelde TikTok-gebruiker en tegelijkertijd uw boodschap overbrengt. Als je de focus verliest op wie je precies probeert te bereiken en wat hun kwaliteiten zijn, dan zal je TikTok-campagne het waarschijnlijk niet goed doen. (Voor alle duidelijkheid: dit kan voor elk social media-platform worden gezegd.) Dus, wat is de bottom line? Moet uw merk TikTok-marketing gaan gebruiken? De enige manier waarop u het zult weten, is door het te testen en erachter te komen. Je kunt experimenteren met zowel organische video’s als betaalde advertenties. Er valt hier veel geld te verdienen, gezien de koopkracht van de doelgroep van het platform. Houd er rekening mee wat voor soort inhoud u maakt en zorg ervoor dat deze aansluit bij uw branding. Passen bij TikTok is belangrijk, maar niet ten koste van je berichtenuitwisseling. Ten slotte, als je een tool voor het beheer van sociale media gebruikt, kijk dan of je die tool kunt gebruiken om je TikTok-bedrijfsaccount te beheren.

Frequently Asked Questions

Waar wordt TikTok voornamelijk voor gebruikt?

TikTok wordt voornamelijk gebruikt voor het maken en delen van korte video’s, meestal met muziek. Deze video’s kunnen van alles zijn, van grappige sketches en memes tot educatieve inhoud, dans- en lipsynchronisatievideo’s en meer. De app heeft ook een reeks tools en effecten die gebruikers kunnen gebruiken om hun video’s te bewerken en te verbeteren. Influencers gebruiken het platform om hun merken en producten te promoten.

Wat is TikTok en hoe werkt het?

TikTok is een platform voor sociale media waarmee gebruikers korte video’s op muziek kunnen maken en delen. Het is beschikbaar als gratis app op iOS- en Android-apparaten en is ook toegankelijk via een webbrowser.

Is TikTok veilig?

TikTok is net zo veilig als elk ander social media platform. Vanuit beveiligingsoogpunt zegt dat misschien niet veel. Uw gegevens en informatie zijn echter net zo veilig op TikTok als op Instagram of Twitter.

Kost TikTok geld?

Nee, TikTok is een GRATIS app. U kunt geld uitgeven als u op het platform wilt adverteren. Regelmatig gebruik van de TikTok-app is echter helemaal GRATIS!

Laatste opmerkingen

Nu weet je dat TikTok een platform voor sociale media is waarmee gebruikers korte video’s op muziek kunnen maken en delen. Het is vooral populair geworden bij een jonger publiek, maar gebruikers van alle leeftijden en zelfs bedrijven zijn het platform gaan gebruiken. Naast de kernfunctie van het maken van video’s, biedt TikTok ook een reeks tools en effecten voor het bewerken en verbeteren van video’s. Of je nu een doorgewinterde TikTok-gebruiker bent of net begint, het is een app die het ontdekken en begrijpen waard is! GET your quotation here.

Add comment: