SEO en sociale media: hoe u organisch zoekverkeer op sociale media kunt vergroten?

Marketingbureau in Gent voor al uw digitale producten zoals webdesign, fotografie, digitale marketing, en grafisch ontwerp.

58,4% van de wereldbevolking gebruikt nu sociale media. Dat niveau van populariteit maakt het cruciaal voor merken die bekendheid, vertrouwen en goede relaties met klanten willen opbouwen, om nog maar te zwijgen van het feit dat het een gratis marketingmogelijkheid is.

De vraag is, hoe verhoudt SEO (zoekmachineoptimalisatie) zich tot sociale media? U gebruikt SEO hoogstwaarschijnlijk als onderdeel van uw IT-bedrijfsstrategie, dus het is logisch om beide te integreren. In beide gevallen probeer je de aandacht voor je website, product of dienst te maximaliseren. De relatie tussen SEO en sociale media kun je zien als Sociale Media SEO.

Als u SEO-technieken toepast op uw socialemediastrategie, kunt u uw inhoud helpen een hoge SERP-ranglijst te bereiken en uw ROI op sociale media te laten groeien.

We laten u zien hoe u Sociale Media SEO kunt gebruiken!

grafiek ctr ranking - digitale marketing gent - sociale mediamarketing

Wat is de rol van SEO in Sociale Media en vice versa?

 

SEO en sociale media worden vaak gezien als afzonderlijke entiteiten, waarschijnlijk omdat de ene over statistieken gaat en de andere over relaties. Dat is echter een te vereenvoudigde weergave en het is mogelijk om te streven naar die allerbelangrijkste ranglijsten zonder het persoonlijke tintje van sociale netwerken te verliezen.

Er is enige discussie over de mate waarin Google rekening houdt met ‘sociale signalen’ voor zijn rankings in zoekmachines. We weten echter dat Google zoekt naar relevante backlinks naar uw pagina en de populariteit van een specifiek onderwerp. Dus hoe meer mensen erover twitteren of posten, hoe hoger je ranking zal zijn.

Daarom hebben sociale media misschien geen direct effect op SERP’s, maar er is zeker een verband. Als u naar een bepaald merk zoekt, ziet u de sociale-media-accounts bovenaan de pagina. Bovendien wordt sociaal verkeer als een aparte categorie in Google Analytics behandeld. Kortom, goede Sociale Media SEO verhoogt het organische verkeer naar uw website, wat op zijn beurt uw positie in de zoekresultaten verhoogt.

 

Waarom moet je in 2022 nog steeds rekening houden met organisch zoeken versus betaald zoeken?

 

Organisch zoeken betekent het gebruik van SEO om de zichtbaarheid van uw website of de positie in de zoekmachines te optimaliseren, terwijl betaald zoeken inhoudt dat u betaalt voor topfacturering. Er zijn voor- en nadelen aan beide methoden, en veel bedrijven kiezen ervoor om een ​​combinatie van beide te gebruiken.

Het meest voor de hand liggende voordeel van organisch zoeken is dat het gratis is, wat goed nieuws is voor bedrijven met een laag budget (u kunt de besparing gebruiken om te investeren in SEO-tools voor sociale media of beheer van sociale media). Het kan echter enige tijd duren om resultaten te zien.

Het kost ook meer moeite dan betaald zoeken, omdat je het trefwoordonderzoek moet doen om geoptimaliseerde inhoud voor je Sociale Media SEO te produceren. Maar dat onderzoek geeft een dieper inzicht in de behoeften van uw publiek en trekt degenen aan die het meest waarschijnlijk gebruik zullen maken van uw diensten. Als je bijvoorbeeld ziet dat IoT een trending topic is, kun je een blog maken over de ontwikkeling van internet of things-apps.

grafiek ctr ranking - digitale marketing gent - sociale mediamarketing

 

Organisch zoeken helpt uw ​​geloofwaardigheid te vergroten. De meeste mensen zijn zich er volledig van bewust dat bepaalde resultaten hoog scoren omdat het merk voor het privilege heeft betaald, terwijl als je het goed doet in de SERP’s zonder te betalen, je merk populair en betrouwbaar zal lijken.

Hoe organisch zoekverkeer op sociale media te vergroten?

 

Maximaliseer de bios van je sociale profiel

 

Als iemand meer over je wil weten, is de kans groot dat ze zich tot je socials wenden. De meeste sociale-mediaplatforms bieden u een speciale ruimte om mensen over uw bedrijf te vertellen, dus zorg ervoor dat u deze gebruikt. Voor nieuwe bezoekers is dit een kans om een ​​positieve eerste indruk te geven. Geef het niet de harde verkoop in dit stadium van uw Social Media SEO-strategie.

Voeg locatie-informatie, een link naar uw site en relevante zoekwoorden toe (maar niet te veel; houd het natuurlijk). Contactgegevens zijn essentieel, en als u een callcenter aan het opzetten bent, zorg er dan voor dat mensen contact met u opnemen via sociale media, want dat is zo handig.

 

Pagina’s met veel backlinks genieten doorgaans van hoge rankings in zoekmachines. En toch toont één onderzoek aan dat 66,31% van de pagina’s zelfs geen enkele backlink heeft! Laat deze kans niet aan je voorbij gaan. Zorg ervoor dat u inhoud produceert waarmee andere mensen geassocieerd willen worden.

U genereert backlinks wanneer andere makers van inhoud links naar uw berichten zien en besluiten deze in hun eigen inhoud te citeren. U krijgt zichtbaarheid bij een nieuw publiek en de zoekmachines zullen uw site herkennen als een gezaghebbende bron.

Bekijk ook de mogelijkheden voor wederzijdse backlinks, waarbij u ermee instemt om iemands inhoud te citeren in ruil voor het citeren van de uwe. Als u bijvoorbeeld uw webgebaseerde retailbeheersysteem promoot, kunt u backlinks verhandelen met e-commerceplatforms en transportfirma’s.

grafiek backlinks - digitale marketing gent - sociale mediamarketing - sociale media seo gent

Maak uw inhoud zinvol, betrouwbaar en deelbaar

 

Uw inhoud moet altijd waarde toevoegen aan de lezer. Het kan hen helpen iets nieuws te leren of een probleem op te lossen. Het is belangrijk dat u betrouwbaar en gezaghebbend overkomt en relevante inhoud levert door uw publiek te leren kennen via sociaal luisteren.

Hoe consistenter u inhoud publiceert, hoe meer zichtbaarheid u krijgt, wat u helpt om relaties op te bouwen met mensen die op een later tijdstip naar u kunnen linken. Het is een goede gewoonte om geautomatiseerde tools te gebruiken voor het plannen van berichten en om de optimale tijden te vinden om op sociale media te posten om uw Social Media SEO een boost te geven.

Het doel is om content te creëren die mensen willen delen met hun vrienden, en ook om de aandacht van andere websites en influencers te trekken. Zorg ervoor dat uw berichten gemakkelijk kunnen worden gedeeld met snelkopieerlinks, delen met één klik en knoppen voor sociaal delen.

 

Wees een stap voor met linkmogelijkheden

 

Berichten op sociale media zijn een goede gelegenheid om mensen naar uw website te leiden, zolang u het niet zo vaak doet dat het op spam lijkt. Bepaalde soorten content, zoals infographics, originele rapporten en video’s, zijn hiervoor ideaal. Maak het leven van lezers gemakkelijker door een aangepaste korte URL te gebruiken.

U kunt ook samenwerken met andere bedrijven om links te delen die elkaars inhoud en diensten promoten. Dit helpt u een marketingnetwerk op te bouwen, terwijl het weergeven van partnerlinks op uw site uw betrouwbaarheid aantoont. Het is ook handig voor consumenten om links naar gerelateerde bedrijven op één plek te zien.

Produceer video’s van hoge kwaliteit

 

Visuele inhoud is doorgaans boeiender dan berichten met alleen tekst, en een professioneel ogende video kan de aandacht van mensen trekken. 87% van de videomarketeers zegt dat video het verkeer naar hun website heeft doen toenemen, en 84% van de mensen zegt dat ze overtuigd zijn om een ​​product of dienst te kopen door de video van een merk te bekijken.

Van uitlegvideo’s tot productpromo’s en webinars, video is interactief, deelbaar en verschijnt in de SERP’s (vooral als u relevante hashtags en trefwoorden gebruikt). Zorg ervoor dat u een pakkende CTA en een enkele klik-link toevoegt om uw website te bezoeken of zelfs om het aanbevolen product te kopen.

grafiek kanalen - digitale marketing gent - sociale mediamarketing - sociale media seo gent

Gebruik uw zoekwoordvaardigheid

 

Als u al SEO op uw website gebruikt, moet u een pro zijn in het integreren van trefwoorden en woordgroepen in uw inhoud, en Social Media SEO is niet anders. Nou, de posten zijn korter, maar er zijn nog genoeg kansen. Zorg ervoor dat de trefwoorden altijd natuurlijk klinken, in plaats van ze er onhandig in te proppen.

Zoals we al zeiden, is het uitvoeren van trefwoordonderzoek een geweldige manier om onderwerpen te vinden om over te posten. Bekijk wat er trending is, noteer trefwoorden en woordgroepen die worden gebruikt om op sociale platforms te zoeken en vergelijk ze met uw lijst met SEO-zoekwoorden. Degenen die op beide lijsten verschijnen, zijn degenen die u kunt gebruiken.

 

Deel on-site content om anderen te inspireren hetzelfde te doen

 

Naast het delen van uw eigen website-inhoud op sociale media, is het goed om berichten van andere bedrijven te delen of erop te reageren, vooral die die relevant zijn voor uw publiek. Dit helpt je profiel er actief en authentiek uit te zien, en hopelijk zal de maker je iets terugdoen.

Wanneer bezoekers dit zien, worden ze geïnspireerd om uw berichten te delen, waardoor u inzicht krijgt in welk type inhoud hen aanspreekt. Zorg ervoor dat u linktracking gebruikt om te zien wat de meeste klikken oplevert. Werknemersbelangenbehartiging, waarbij u collega’s aanmoedigt om uw inhoud te delen, is proactiever dan wachten tot uw publiek het doet.

Vergeet niet dat u inhoud opnieuw kunt gebruiken om deze op meerdere platforms te delen voor maximale blootstelling. Een blog van uw website kan worden omgezet in een lijst voor socials.

Bouw een relatie op met influencers

 

Slechts 38% van de mensen vertrouwt aanbevelingen van een merk op sociale platforms, vergeleken met 61% die een vriend, familielid of influencer vertrouwt. Deze zogenaamde ‘social proofs’ kunnen een impact hebben voor uw bedrijf.

Zorg ervoor dat u populaire influencers in uw branche volgt en zoek naar mogelijkheden om rechtstreeks met hen samen te werken. Dan heb je ook toegang tot hun toegewijde volgers. Maar het hoeven geen beroemdheden te zijn: u kunt linken met productrecensenten, klanten met een hoge NPS (net promoter score) of zelfs concurrerende bedrijven.

Consumenten vertrouwen de aanbevelingen van influencers

grafiek influencers - digitale marketing gent - sociale mediamarketing - sociale media seo gent

Finaal

 

Door Social Media SEO te gebruiken, kunt u organisch zoekverkeer stimuleren en meer uit uw marketinginspanningen halen. Het trefwoordonderzoek geeft u klantinzichten en inhoudsideeën, en met relevante inhoud bent u beter geplaatst om kansen voor backlinks en influencer-partnerschappen te ontdekken.

Met behulp van SEO-beheertools voor sociale media kunt u het verkeer en de gebruikersbetrokkenheid evalueren en uw berichten op optimale tijdstippen plannen. GET your quotation here.

Add comment: