Een uitgebreide gids voor het uitvoeren van een sociale media-audit

sociale media marketing - sociale media audit -

Een sociale media-audit verwijst naar het proces van het volgen en beoordelen van al uw sociale media-accounts. Door uw sociale profielen te controleren, kunt u begrijpen of uw inspanningen op sociale media werken. Als je dit eenmaal weet, kun je strategieën bedenken om je social media-platforms voor marketing te optimaliseren. Volgens Statista implementeren merken en bedrijven socialemediastrategieën in hun digitale marketingcampagnes voor meer bekendheid, grotere bekendheid en verbeterde verkoop. Als merk op sociale media helpen regelmatige audits u ervoor te zorgen dat u niet alleen maar berichten plaatst en inspringt op trends op sociale media zonder tastbare resultaten te behalen. Het uiteindelijke doel is tenslotte om conversies voor uw merk of bedrijf te genereren. In deze blogpost delen we de belangrijkste stappen voor het uitvoeren van een social media-audit. Laten we erin duiken!

sociale media audit - sociale media marketing

1. Controleer de belangrijkste statistieken van elk sociale media-platform

Door de belangrijkste statistieken op uw sociale media platforms te analyseren, wordt duidelijk hoe deze bijdragen aan uw algehele ROI. Het doel is om te bepalen naar welke platforms u meer moeite moet doen. Het is raadzaam om je te concentreren op de sociale media kanalen die effectief bijdragen aan de doelstellingen van je merk. Enkele belangrijke statistieken voor sociale media waar u op moet letten, zijn onder meer:

  • Betrokkenheidsstatistieken: inclusief post-engagementpercentages en het aantal reacties, deelacties en meer.
  • Bewustzijnsstatistieken: neem uw vertoningen en bereik op. Vertoningen verwijzen naar hoe vaak uw berichten of advertenties verschijnen in gebruikersfeeds. Bereik vermeldt ondertussen hoeveel mensen uw berichten bekijken.
  • Share of voice (SOV)-metriek: verwijst naar hoeveel mensen over uw product of dienst praten in vergelijking met uw concurrenten. Als u bijvoorbeeld een in Londen gevestigd technologiebedrijf heeft, meten SOV-statistieken het aantal gebruikers dat uw merk noemt via de formule “@[uw merk]” op Twitter.
  • Klantenservicestatistieken: omvatten reactietijd en -snelheid, die meten hoe snel u reageert op opmerkingen van gebruikers of klachten afhandelt.
  • ROI-statistieken: inclusief verwijzingen en conversies. Verwijzingen vermelden hoe gebruikers op uw website terechtkomen, bijvoorbeeld via influencer marketing. Ondertussen hebben conversies betrekking op hoe gebruikers uw website bezoeken via sociale platforms en een aankoop doen.

 

Om de impact van sociale netwerken op uw succes beter te visualiseren, kunt u gratis sociale media-auditsjablonen gebruiken die beschikbaar zijn op internet of er een maken op basis van uw behoeften. Hieronder ziet u een voorbeeld van hoe de audittemplate wordt gebruikt om de prestaties van sociale media te meten:

prestaties sociale media - sociale media audit

Hoewel verschillende platforms verschillende statistieken bieden die u kunt beoordelen, betekent dit niet dat u ze allemaal in de audit moet opnemen. Richt u in plaats daarvan op statistieken die beter aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen. We zullen hier later meer over praten.

2. Identificeer het best presterende kanaal in termen van verkeer

Je kunt verschillende social media kanalen gebruiken om bezoekers naar je product of dienst te trekken. Maar ze geven niet allemaal de beste resultaten. Om deze reden moet u letten op het verkeer dat door elk kanaal wordt gegenereerd wanneer u een audit uitvoert. Dit kan u helpen bepalen op welke platforms u uw marketinginspanningen moet richten. Het is gemakkelijk om verkeersgegevens voor alle sociale media te vinden in Google Analytics. Het enige dat u hoeft te doen, is klikken op Acquisitie > Sociaal op het analysedashboard.

social media analytics

Ook kunnen controletools voor sociale media dieper ingaan op uw best presterende kanalen in termen van verkeer. Naast het kijken naar het aantal bezoekers dat uw sociale profielen genereren, moet u ook het type verkeer controleren dat afkomstig is van uw verschillende sociale kanalen. Welke sociale platforms leveren hoogconverterende leads op? Als u bijvoorbeeld Instagram en LinkedIn gebruikt, kunt u ontdekken dat de bezoekers van LinkedIn die uw producten kopen meer zijn dan die van Instagram. Met deze gegevens weet u dat u uw inspanningen voor het genereren van leads op LinkedIn moet richten. U weet ook op welk platform u zich moet concentreren wanneer u uw merk voor sociale media opbouwt. U moet ook bepalen welke soorten inhoud verkeer genereren op deze platforms. Als u dit doet, kunt u uw berichten afstemmen, zodat u er meer resultaten uit kunt halen.

.

3. Focus op platformdoelen

Bij het uitvoeren van uw sociale media-audit moet u duidelijk zijn waarom u deze accounts in de eerste plaats heeft gemaakt. Vraag jezelf af wat je van elk platform verwachtte. Uiteindelijk wil je in je social media audit zien of de platforms deze doelen en key performance indicators bereiken. Dus als ze ze niet bereiken, kun je strategieën bedenken om hun prestaties te verbeteren. Doorgaans vallen uw platformdoelen tussen een of meer van de onderstaande doelen:

  • websiteverkeer verhogen
  • naamsbekendheid verbeteren
  • maatschappelijke betrokkenheid vergroten
  • nieuwe doelgroepen bereiken
  • meer leads en verkopen aantrekken

Uw KPI’s zullen afhangen van die doelen. Dus als het uw doel was om de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten, moet u letten op KPI’s zoals opmerkingen, deelacties en vind-ik-leuks. Als het doel was om nieuwe doelgroepen te bereiken, dan let je op statistieken zoals de groei van het aantal volgers. Maar wacht. Hoe gebruikt u deze gegevens om de prestaties van uw sociale media platform te verbeteren? Laat me illustreren. Stel dat u een pijlerpagina maakt over “biologische producten” en inhoud deelt op Facebook. Uw doel is om het verkeer binnen zes maanden met 100% te verhogen. Als het resultaat lager is dan 100% (het platform voldoet niet aan de ingestelde KPI), moet u de redenen achter deze mislukking achterhalen en een strategie ontwikkelen om het verkeer te verbeteren. U kunt bijvoorbeeld Facebook-advertenties weergeven. U kunt uw doelen volgen met behulp van de inzichten die door elk sociale medianetwerk worden geboden, maar het kan onhandig zijn om heen en weer te schakelen tussen verschillende kanalen. In plaats daarvan kunt u een beheertool voor sociale media gebruiken, zoals obi4wan, die alle socialemediaprofielen in één vak verzamelt en grafieken gebruikt om gegevens te visualiseren..

4. Ken je publiek beter

Bij het runnen van een social media-account is het belangrijk dat u uw publiek begrijpt. Waar bevinden ze zich? Welk geslacht vormt de meeste van je volgers? Wat is hun leeftijdsgroep? Zodra u deze vragen heeft beantwoord, kunt u bepalen hoe u uw campagnes op sociale media moet uitvoeren. U kunt deze doelgroepinformatie van de sociale mediaplatforms zelf krijgen. Instagram accountstatistieken toont je bijvoorbeeld het geslacht, de leeftijdscategorie en de toplocatie van je volgers.

afbeelding instagram accountstatistieken

Uw publieksinzicht zou een belangrijke rol moeten spelen bij het sturen van uw sociale media strategie. Met de gegevens van uw audit kunt u bijvoorbeeld bepalen wat uw publiek leuk vindt en het type inhoud creëren waarmee ze het meest bezig zijn. Dit kan helpen bij het optimaliseren en verbeteren van uw prestaties op sociale media. U kunt uw bevindingen aanvullen met peilingen op deze platforms om erachter te komen wat uw publiek vaker wil zien.

5. Maak een op gegevens gebaseerde strategie

Zodra u al uw gegevens heeft, is het tijd voor een weloverwogen actieplan. Het idee achter een social media-audit is inzicht te krijgen in uw bestaande sterke en zwakke punten. De gegevens van een social media-audit helpen u bij het beantwoorden van enkele cruciale vragen, zoals: Welke factoren vergroten uw publiek op bepaalde platforms? Of wat moet er worden aangepast aan uw gebruik van sociale media (bijvoorbeeld de frequentie van posten of de lengte van de inhoud)? Als u weet waar u momenteel staat, kunt u op gegevens gebaseerde plannen maken om uw aanwezigheid en prestaties op sociale media te verbeteren. Afhankelijk van data-analyse en doelen kun je ook verschillende strategieën bouwen op korte of lange termijn. Dit is wat u in uw actieplan moet opnemen. Stel dat u vindt dat LinkedIn het meeste verkeer naar uw website trekt, dat uw publiek bestaat uit jonge professionals en dat zij in het weekend toegang hebben tot hun LinkedIn. Uw plan kan de volgende actiepunten bevatten:

  • Voer LinkedIn-advertenties uit voor X-periode.
  • Verhoog LinkedIn-posts met Y in het weekend.
  • Gebruik vriendelijke en informele taal in berichten.

Nadat u uw strategie op maat heeft gemaakt, kunt u uw prestaties op sociale media beheren met behulp van tools voor geautomatiseerde plaatsing, het monitoren van hashtags en meer om het werk voor u gemakkelijker te maken.

sociale media beheer - sociale media audit

U kunt alles op één plek doen, van het plaatsen van inhoud tot het bijhouden van statistieken. Met de tools kunt u ook specifieke taken automatiseren.

De marketinggame voor sociale media onder de knie

Een sociale media audit moet een agile proces zijn. Dit betekent dat u de audit niet slechts één keer moet uitvoeren. Onderzoek in plaats daarvan regelmatig alle sociale-mediasites. De auditfrequentie (bijvoorbeeld maandelijks of driemaandelijks) kan afhangen van uw doelstellingen. Regelmatige audits stellen u in staat om uw concurrentievoordeel ten opzichte van andere rivalen te begrijpen. Het maakt niet uit hoe vaak u uw sociale media controleert, u moet zich aan deze belangrijke stappen houden:

 

  • Evalueer kernstatistieken voor elk social media-platform
  • Bepaal sociale kanalen met veel verkeer
  • Controleer de belangrijkste doelen van elk platform
  • Ken je publiek beter
  • Stel een op gegevens gebaseerd actieplan op

Negeer ook de beheertools niet bij het controleren van sociale-mediasites en het controleren van uw strategie. Deze tools hebben ingebouwde functies zoals vertoningen of content-curated feeds. Hiermee kunt u de prestaties van de content nauwkeurig observeren.

GET your quotation here.

Add comment: