Beginnersgids voor emotionele marketing

email marketing-Gent-pixelsolutions-mailchimp

Hoe u de harten van klanten kunt winnen

Hoe graag we onszelf ook beschouwen als rationele wezens, we worden allemaal tot op zekere hoogte gedreven door onze emoties. Dat kan veel dingen betekenen. Soms betekent het dat je je onderbuikgevoel moet vertrouwen in plaats van wat je logische verstand je vertelt. Andere keren betekent het dat je een extra bak ijs moet kopen omdat je verdrietig of gefrustreerd bent en vindt dat je iets zoets verdient. Maar wat heeft dit met marketing te maken en hoe kunnen bedrijven emoties optimaal benutten om een ​​plaats bovenaan de lijst van hun klanten te verdienen? Lees verder om erachter te komen.

Een snelle inleiding: wat is emotionele marketing?

Met zo min mogelijk woorden draait emotionele marketing om het idee om gebruik te maken van de gevoelens van mensen om hen aan te moedigen bepaalde producten of diensten te kopen. Om een ​​emotionele marketingstrategie te creëren, zou je over het algemeen willen beginnen met het kiezen van het soort emoties waarop je je campagne wilt richten. Probeer je boze reacties uit te lokken? Of richt u zich op de liefde van klanten om zich gewaardeerd en gerespecteerd te voelen? De volgende emotionele kaart is een handige gids om erachter te komen op welke soorten gevoelens u zich kunt concentreren:

emotionele marketing grafiek

Als je je afvraagt ​​hoe je die theorie kunt nemen en in de praktijk kunt toepassen, ben je op de juiste plek. We gaan enkele van de belangrijkste factoren bekijken waarop u moet letten als het gaat om emotionele marketing, en u leren hoe u de harten van klanten kunt winnen.

Eerste indrukken tellen

Het moment waarop een klant, lead of prospect voor het eerst met uw merk in contact komt, is altijd cruciaal. Ze moeten een geweldige indruk achterlaten, en om emotionele marketing succesvol te laten zijn, moet je een emotionele reactie bij hen creëren. Visuals zijn een geweldige manier om dit te bereiken. Wanneer iemand op uw website klikt (of bijvoorbeeld een link naar een productpagina volgt), moet uw visuele verhaal meteen opvallen. Dat vertellen van verhalen zorgt voor een onmiddellijke, onbewuste emotionele reactie bij uw klanten, en deze gevoelens vormen de basis van hun eerste indruk van u. Nu gaan we kijken naar drie belangrijke componenten van een emotioneel aantrekkelijke webpagina.

Layout

Een site wordt geladen in uw browser. Wat is het eerste dat je ziet? De kans is groot dat de lay-out van de pagina er een van is. Een rommelige, ongeorganiseerde lay-out zorgt ervoor dat de pagina zelf er rommelig uitziet, zelfs als de inhoud uitstekend is. Slechte lay-outs zorgen voor frustratie bij uw merk, en dat is niet het soort emotionele reactie waar we naar streven. Laten we naar een voorbeeld kijken. Deze pagina heeft een duidelijke, visueel aantrekkelijke lay-out die u laat zien hoe de integratie eruitziet. De woorden zelf zijn ook goed gekozen, hoewel we het binnenkort over woorden zullen hebben.

Layout webpagina

Kortom, de lay-out die u gebruikt, moet bevorderlijk zijn voor de gevoelens die u probeert te gebruiken. Een belangrijk onderdeel daarvan is de volgende factor: kleur.

Kleur

Het is geen geheim dat kleuren emotionele associaties hebben, volgens de kleurentheorie. Maar zelfs daarbuiten hebben de kleuren die u kiest een enorme impact op de indruk die u op uw klanten maakt. 

Tekst

Iedereen die iets weet van SEO en social media kan je vertellen dat de woorden die je gebruikt enorm belangrijk zijn. Zelfs zonder rekening te houden met SEO, moet uw exemplaar zorgvuldig worden geschreven. Dat komt omdat woorden zowel denotaties (woordenboekdefinities) als connotaties (algemeen begrepen associaties) hebben, die beide bijdragen aan de emotionele reactie die ze uitlokken. Dus om de gewenste reacties te krijgen, moet je de perfecte woorden kiezen die die gevoelens opwekken.

Houd leads en prospects betrokken

Nu we een goede eerste indruk hebben gemaakt, moeten we die vasthouden door emotionele reacties te blijven uitlokken. Deze twee tips zijn absoluut cruciaal.

Werk verder op die eerste indruk

Het uitlokken van emotionele reacties van uitsluitend één pagina betekent jezelf beperken. Met andere woorden, u moet uw marketingstrategie doortrekken naar de rest van uw website, evenals naar uw andere contactpunten. Breng emoties in alles, zelfs dingen die niet direct marketinggerelateerd zijn. Je moet nog steeds emotioneel betrokken zijn bij die inhoud dankzij de bewoordingen, lay-out en kleurenschema. 

emotionele marketing

Laat zien dat je merk de moeite waard is

Zelfs shoppers die een geweldige eerste indruk krijgen van uw website of producten, kunnen van gedachte veranderen als u hen geen redenen geeft om in uw bedrijf te geloven. Je moet ze bewijzen dat het een geweldig idee is om geld uit te geven aan je merk.

Die persoonlijke connectie in klantenservice

Uw merk heeft een menselijke kant. Er zijn een paar manieren om dit aan uw klanten te laten zien, hoewel eersteklas klantenservice een absolute must is.

Als u ervoor kunt zorgen dat uw klanten zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen als individuen, geeft u ze het gevoel dat uw bedrijf echt om hen geeft. Dat is een zekere manier om hun hart te winnen.

De twee volgende punten zijn een integraal onderdeel van het voldoen aan en overtreffen van de verwachtingen van de klant als het gaat om klantenservice.

Snel en efficiënt connectie maken

Contactcenters hebben over het algemeen benchmarks die de servicestandaard bepalen die ze willen leveren. Deze benchmarks maken het gemakkelijker om aan de behoeften van klanten te voldoen en zorgen ervoor dat ze met een positieve indruk en met een goed gevoel de interactie met uw merk verlaten.

Dit is hoe typische benchmarks eruit zien:

Benchmarking is het zoeken en toepassen van best practices

call center benchmarks

Om de meeste oproepen binnen twintig seconden te beantwoorden en vragen van klanten binnen een minuut op te lossen, moet uw contactcenter worden bemand door deskundig personeel. Ook uw software moet bellers naar de juiste plek leiden.

Dat is waar tools zoals IVR-software van pas komen. Ze helpen uw klanten om te komen waar ze heen moeten, zonder dat ze hoeven te wachten of hen te vragen hun reden om meer dan eens te bellen te herhalen.

Het gebruik van de juiste tools maakt uw emotionele marketing zinvoller. Dat komt omdat geweldige klantenservice laat zien dat u om uw klanten geeft, wat hen helpt om op hun beurt om u te geven.

De behoeften van de klant voorop stellen

Daarom is het erg belangrijk om de behoeften van uw klanten te prioriteren. Zodra uw marketingstrategieën hen emotioneel hebben geboeid, moet u ervoor zorgen dat u die emotionele investering gaande houdt door hen te ondersteunen op precies de manieren die ze nodig hebben.

Dit helpt hen ook om zich veilig te voelen bij het vertrouwen in uw bedrijf, wat essentieel is voor succesvolle emotionele marketing.

Het gebruik van de juiste cloud-callcenteroplossingen is een belangrijk onderdeel van het prioriteren van klantbehoeften. Uw oplossing naar keuze moet het gemakkelijk maken om contact te maken met klanten op de manier waarop ze contact met u willen opnemen, of dat nu is via telefoongesprekken, videogesprekken, sms, sociale media of iets anders.

In wezen moet u erachter komen wat zij verkiezen en dit vervolgens aan hen verstrekken.

Tips om mee te nemen

Omdat we allemaal emotionele wezens zijn, nemen we beslissingen op basis van onze gevoelens – en dit kan in het voordeel van marketeers werken als ze hun kaarten goed spelen. Kortom, elk aspect van uw bedrijfs- en marketingstrategie, van de doorschakelservice die u gebruikt tot de manier waarop uw inhoud is ingedeeld, moet rekening houden met emoties. Je moet prioriteit geven aan de gevoelens van je klanten, zodat ze zich gewaardeerd voelen. Door tijd en moeite te steken in emotionele marketing, kunt u een blijvende indruk op klanten maken en hen helpen merkloyalisten te worden. Zowel de eigenlijke marketingcomponent als de klantenservice die u biedt, zijn nodig om dat te laten werken. Als je eenmaal loyale klanten hebt, wil je misschien een klant-naar-klant verwijzingssoftwareprogramma lanceren om meer klanten te genereren. GET your quotation here.

Add comment: